Online möten – Vad skall jag tänka på?
Just nu är det många som håller och är med i olika typer av online möten.
Som Skype, Teams (ersätter Skype), Zoom, Webex m.m.
Alla lyckas inte riktigt få till det där och det medför att vissa möten blir bättre än andra.
För att få till fler lyckade möten, vilket alla faktiskt blir gladare av, vill vi gärna dela med oss av några tips här.
Checklista för lyckade online möten
Förutom det som gäller för vanliga möten som att ha ett syfte, hålla tiden och ha en agenda mm. så är det viktigt att tänka på följande:
Innan mötet
- Välj utrustning och verktyg utifrån vilken typ av möte ni skall ha!
- Olika lösningar passar till olika möten, tänk igenom vad ni behöver visa/dela.
- Välj de system som passar er bäst för respektive mötestyp
- Går det att spela in mötet, om ni tänkt göra det
- Olika lösningar passar till olika möten, tänk igenom vad ni behöver visa/dela.
- Fundera över hur du sitter
- Välj en bra bakgrund
- Syns du bra i kameran?
- Klä dig som på ett fysiskt möte
- Se till att ha en bra uppkopplingen
- Tänk på hur ljudet är i rummet du sitter?
- Sitt ostört så du och övriga deltagare slipper störande ljud m.m.
Under mötet
- Använda headset eller annan bra ljudutrustning
- Det blir lätt rundgång om du använder datorns eller telefonens mikrofon och högtalare, eller så klipper ljudet
- Tänk på att alltid stänga av mikrofonen när du lyssnar
- Skriv ditt namn när du loggar in
- Om ni inte använder video säger du givetvis ditt namn i stället
- Om ni är flera som skall tala så försök byta “talare” så lite som möjligt
- Varje byte tar tid och det blir lätt lite rörigt då.
- Var närvarande, det märks om du inte “är där”
- Använd gester, tumme upp eller nickningar för att visa din åsikt
- Det finns ofta ”chatt-funktioner” eller andra sätt att reagera på vad som sägs
- Om du leder mötet kan det vara bra att stänga av allas mikrofon för att ta bort störande ljud
Efter mötet
Här är det mesta precis som vid ett “vanligt möte” men det finns några saker att tänka på:
- Summera mötet
- Tacka deltagarna för deras engagemang
- Dela beslut och planer med deltagarna
- Dela inspelning
- Om ni har spelat in mötet gäller det att dela det på ett sätt som följer GDPR och på ett sätt så rätt personer kan komma åt materialet
Nyfiken på fler tips?
Om ni vill ha hjälp eller har frågor kring hur ni skapar bra möten, online eller bara rent generellt, så kontakta oss gärna så kan vi ses och diskutera.
Vi ses, kanske över en virtuell kopp kaffe?!
Då kan vi passa på att diskutera hur ni kan utveckla era möten…
Kontakta oss!
Ring på 031-337 57 50, maila oss på info@larssonco.com eller skicka in ett meddelande här: