Se dig i spegeln & bli ledare Kan jag så kan du – det självspeglande ledarskapet
Att Freddie Larsson inspirerats av den legendariske SAS-chefen Janne Carlsson, gör han ingen hemlighet av. Ganska mycket av hans syn på ledarskap och sätt att skriva känns igen från Carlssons bok Riv pyramiderna, som revolutionerade vårt sätt att se på ledarskap när den kom 1985.
Nu är inte Freddie Larsson ett lika stort namn i näringslivet som Janne Carlsson var, men han har samlat på sig rätt stor erfarenhet sedan han började sin karriär som IT-tekniker i Töreboda kommun.
Det är nämligen där han upptäcker att han är mer intresserad av människorna än av datorerna. Han berättar en ganska rörande historia om hur han fick de äldre kvinnliga administratörerna på kommunen att komma över sin rädsla för datorer genom att inte bara fixa felen snabbt utan också stanna till och lyssna på vad de var rädda för. Det tog lite längre tid men var värt besväret, konstaterar han.
Vad är då det självspeglande ledarskapet enligt Freddie Larsson? Jo, det handlar om att känna sig själv och sina egna styrkor och svagheter. Om att allt du gör, känner och säger åskådliggör vem du är som individ. I stället för att ha kontroll, tro att du ska kunna allt och hålla dig på avstånd från resten av gänget, går utvecklingen mot chefer som är empatiska, ärliga, sociala, vetgiriga och som arbetar mycket med kommunikation.
Han listar fem ”omistliga” chefsegenskaper: Chefen med koll på läget, Den kunnige chefen, Den rättvise chefen, Den trygge chefen och Chefen som gör saker rätt. Han åskådliggör med exempel från sin egen erfarenhet, både lyckade och mindre lyckade erfarenheter.
Att han tar avstamp i sitt eget ledarskap som IT-chef inom olika företag gör det hela konkret och greppbart. Hans jobb handlar om att leda människor som ofta finns på en lite undanskymd och oglamorös avdelning men som har ett av de viktigaste jobben. Strulande datorer innebär förutom att människor blir frustrerade och stressade också en massa förlorade pengar. Ett avsnitt har till exempel den spännande titeln: Vi kunde ha förlorat Volvo.