Brev till Jan Björklund – vi behöver ledarskapsutbilda våra unga redan i grundskolan

Tigerekonomier och lejonekonomier, vad är det jämfört med nästa världsekonomi, älgekonomin!

Jan Björklund - Ledarskapsutbildning
Brev till Jan Björklund – Ledarskapsutbildning

För inte så länge sedan var jag på en tillställning där vår utbildningsminister Jan Björklund vara talare och deltagare. Det var på min fästmös Doktorspromotion för 2013 vid Göteborgs Universitet. Jag fick aldrig möjligheten att tala med Jan personligen. Dagen efter återupptog jag några av mina tidigare tankar i ämnet ledarskapsutbildning i skolan och skickade Jan Björklund mina tankar i ett e-post.

Nedan kan du läsa mitt brev till vår utbildningsminister Jan Björklund. Dessvärre hade han för mycket annat att stå i för att ta mina idéer på allvar.

Hej Jan,

Jag fick aldrig möjligheten att prata med dig på Doktors Promotionens bankett i fredags.

Jag tyckte du gav ett roligt och proffsigt tal som jag vill följa upp med mina tankar om hur vi kan realisera delar av din vision. Med fokus på ett modernt ledarskap menar jag att vi kan lyfta Sverige och skapa näst världsekonomi, älgekonomin.  ( :

Idag har våra företag, styrelser och samhälle fastnat i 100 år gamla tankar och idéer om hur ett ledarskap ska vara. Våra verksamheter står i ständig rörelse, vi justerar och anpassar våra strategier, planer och mål efter en ständigt föränderlig värld. Vi brottas med saker som globaliseringen där alla kan kommunicera med alla när man vill. Vi brottas med saker som konkurrens från lågprisländer, hur vi ska få våra företag att bli mer innovativa i att utveckla nya produkter och tjänster.

Vi anpassar våra verksamheter till snabbt skiftande konjunkturer, finansiella stormar och marknader. Samtidigt försöker vi skapa attraktiva arbetsplatser för att locka till oss den bästa personalen. Sist men inte minst måste vi hantera de växande generationsskillnaderna mellan unga och gamla.

Men vi ser inte skogen för alla träden, vi anpassar, justerar och uppdaterar våra affärsplaner, strategier, produkter och mål dagligen. Men få tycks inse att vårt ledarskap, hur vi leder och styr våra skolor, företag, myndigheter och organisationer har stannat av. Fortfarande använder vi hierarkiska organisationsmodeller där rollerna chef och underställd är mer eller mindre huggna i sten. Vi tar för givet att chefen är den som ska sitta inne med all information, som ska ta de viktiga besluten och som ska lyfta de står bonusarna. När det i själva verket borde vara tvärtom. Det är medarbetarna som producerar våra tjänster och produkter som borde vara dem vi hyllar när det går bra, det borde vara dem som får bonusarna. Det är dom som egentligen sitter inne med all information och därför borde ta de viktiga besluten.

Dagens organisationsmodell med chef och underställd härstammar faktiskt så långt tillbaka som början på 1900 talet, då Fredric Winslow Taylor uppfann tidsstudien, organisatoriska hierarkier och rollerna chef och medarbetare.  En tid då massproduktionen var den avgörande faktorn för en verksamhets överleva. Idag ser Sverige annorlunda ut och det ställer så klart nya krav. Idag är det tjänstesektorn som växer så det knakar, det är bara att se på Göteborg men varvsindustrin och fordonsindustrin som bara minskar. Faktum är att jag har fått berättat för mig att en av cheferna på Volvo för inte så länge sedan menade på allvar att man i framtiden kanske måste outsourca själva tillverkningen och bara ägna sig åt för- och efter-marknadstjänster. Det finns helt enkelt inga pengar i tillverkning i ett land som Sverige längre.

Jag vet inte hur många gånger jag har hört en företagsledare under en kick off basunera ut att det är medarbetarna som gör företaget. Ändå är det inte mer än en handfull chefer och ledare under min karriär som levt upp till sina ord. Det är kanske inte konstigt för de flesta chefer saknar förståelse för och kunskap om vad som krävs för att bli/vara en bra chef och ledare.
Se på Sveriges utbildningsväsen. Trots att vi vet att kompetenta chefer och ledare är en avgörande framgångsfaktor för en verksamhet finns det inga gymnasie- eller högskoleutbildningar med inriktning på chef- och ledarskap.
Ändå förväntar vi oss att våra chefer och ledare ska vara lyhörda, förstående, auktoritära, kompetenta, allmänbildade, kommunikativa, roliga och inte minst sociala, ja lite av en supermänniska.
Jag är övertygad om att bristen på kompetenta ledare på sikt blir en avgörande faktor för Sveriges välstånd.
Utan kompetenta ledare kan inte Sverige hålla samma konkurrenskraft som de länder som konkurrerar med låga löner, inga eller låga exporttullar, lägre skydd för anställda och större arbetsmarknad.
Jag är också övertygad om att det går att koppla dagens och de senaste decenniernas oförmåga att bygga nya globala storföretag som Ikea, SKF, Ericsson, Astra, Volvo och Husqvarna till bristen på kompetenta ledare.
Det vi behöver är ledare som förstår att misstag görs, att den anställde tar egna initiativ och att beslutsmandatet finns hos den anställde och inte enbart hos chefer och ledning.
Ett annat hot mot vårt lands välstånd är vårt höga skattetryck, vilket skrämmer iväg de mest kompetenta cheferna till länder där de förstår vad en skicklig chef och ledare kan åstadkomma.
Därför uppmanar jag dig Jan att snarast se över möjligheterna att på sikt behålla och utveckla våra ungdomar, lärare, rektorer, ledare och medmänniskor till moderna och konkurrenskraftiga föredömen genom att införa ledarskapet som en naturlig del av vårt utbildningsväsende.
Låt oss använda ledarskapet till att konkurrensutsätta resten av värden och fortsätta vara ett land i framkant.
Låt oss inrätta utbildningar där chef- och ledarskap antingen är en del av utbildningen eller att hela program har som syfte att utveckla morgondagens chefer och ledare.
Exempelvis skulle vi kunna anpassa våra ekonomi- eller medicinprogram till att inbegripa chef- och ledarskap för att förbereda för jobb som laboratorie- eller ekonomichef.
Du föds inte till ledare, du utvecklas och utbildas till en…
 

Låt oss ta ett möte där vi kan diskutera framtidens skola och ett Sverige där vi utnyttjar den fantastiska kompetens och potential som finns i våra barn, skolungdomar och yrkesverksamma människor. Låt oss dra nytta av våra styrkor i kollektivet genom att samla dem och leda dem in i framtiden. Det gör vi genom att ta skolämnet ledarskap på allvar och bli världsledande inom forskning och exekverandet av det moderna ledarskapet.

Med vänliga hälsningar Freddie Larsson