Var inte rädd för dina känslor – En ledare vågar visa känslor
Du har säkert suttit ensam i bilen, i bussen eller på tåget och lyssnat på radion när det plötsligt bankar till i bröstet på dig och det går upp för dig att det är just den sången som spelas, sången med stort S.
Som en blixt från klar himmel minns du tillbaka till den stund då sången märkte dig för livet. Blunda och låt dig färdas tillbaka, vilka var där? hör du ljuden? Minns du stämningen? Känner du lukterna? Hur känns det? Känner du klumpen i magen? Starkt eller hur?
Tänk dig nu en helt annan tid och plats, du är tillbaka på jobbet, ni har samlats i ett konferensrum för att lösa ett brådskande och alvarligt problem. Tänk om din chef i en situation som denna kunde skapa en liknande känsla som sången med skillnaden att de nu istället handlar om stolthet och inspiration.
Ni var handplockade för att lösa problemet? Vore inte det entusiasmerade? Klart det vore. En ledare vågar visa känslor. Misströsta inte, du behöver inte vara pastor, rockstjärna eller en högljudd Amerikansk idrottscoach för att skapa en medryckande känsla. Börja med att våga vara dig själv, stå för vem du är, vad du gör och säger. Och framförallt, lita på att dina känslor inspirerar.
En person som har förmågan att entusiasmera är Nelson Mandela. Har du någon gång hört Nelson Mandela prata så vet du vad jag menar. Mandela har en närvaro och ödmjukhet som river murar. Samtidigt utstrålar han auktoritet och pondus. Mandela talar med en övertygelse och inlevelse som verkligen väcker känslor, patos när det är som bäst.
Tänk på den mest känsloladdade filmen du sett, du vet en sån där film som lämnar en klump i mellangärdet när eftertexten rulla och du sitter tom, nästan paralyserad kvar i soffan. Den känsla får jag ibland när jag har lyssnat på Mandela, jag får nästan en känsla av dåligt samvete för något jag egentligen inte har gjort.
Ända sedan Aristoteles och Ciceros tidsepoker har retoriken legat till grund för hur vi kommunicerar. Många av världens ledare använder sig dagligen av retoriska knep. De flesta professionella tal-skrivare författar också sina budskap utifrån retorikens tre beståndsdelar etos, logos och patos. Att leda handlar i stor utsträckning om just det, att förmedla och förankra budskap.
Genom att våga använda våra känslor kan vi förstärka både budskap och kultur. En ledare vågar visa känslor…